Saturday 16 June 2018

Trains: Not-so-Cute Stations / Trelleborg C

English summary:
Train operators and port authorities that want passengers to use trains instead of cars should consider equipping their public toilets with soap and paper towels. Especially if they charge the passengers for using the toilets.

Fredagen den 15 juni anlände jag med min son till Trelleborg C för en dagsutflykt. 

På stationen behövde vi använda toaletten som kostade 10 kr, vilket är en rimlig kostnad för en allmän toalett. Den ska städas, papper och tvål ska fyllas på och klotter ska saneras. Någon ska göra jobbet och hen ska ha betalt.

Tyvärr var toaletten i dåligt skick, trots avgiften.
Det fanns ingen tvål i något av de tre tvättställen. Jag såg att det inte ens fanns någon tvålpåse i tvållådorna, så städarna verkar inte ha någon tvål att fylla på.

Det fanns heller inget handtorkspapper i någon av de tre toaletterna även om städarna har lagt dit toalettpapper.

Skötbordet var nerklottrat.  
Jag har inget problem med att betala för toalettbesök, men att betala för en toalett som saknar tvål och handtorkspapper är inte acceptabelt. Många människor är i rörelse på tågstationer och färjelägen. Om det inte finns tvål och handdukar kommer sjukdomar att spridas.

Stationen ägs och förvaltas av Trelleborg Hamn AB som hoppas att fler kommer resa med tåg. Jag hoppas att resenärerna tar med sig tvål och handtorkspapper till resan. Fast det vore bättre om det funnits på plats. 
Pengar till tvål och papper finns i den svarta dosan i mitten av bilden.

No comments:

Post a Comment